Hoe werkt dat: sparren?

Over de fiscalist en zijn vragen

Fiscaal-jurist Guus is zzp-er. Hij heeft bij een groot kantoor gewerkt en veel vpb-dingen gedaan, hij is pas de laatste jaren voor MKB-ers gaan werken. Zo kwam het dat hij nog nooit de inbreng van een onderneming in de B.V. had geregeld, maar wel zo’n klus had.
Maar ook nu hij die ervaring wel heeft: bij een inbreng kom je eigenlijk altijd wel iets tegen waar je beter over na moet denken, en dan is het prettig om je conclusie te checken bij een collega. Of je weet eigenlijk geen oplossing en bedenkt ‘m terwijl je het verhaal tegen een collega vertelt. Of je collega denkt flink met je mee en zo kom je samen tot een oplossing. Als Guus zo’n collega nodig heeft, belt hij mij.

Dit hebben we gedaan

Guus belt mij als hij wil sparren. Schetst zijn casus en zijn probleem en ik denk mee. Heel eenvoudig eigenlijk. Op die manier kwamen er al allerlei onderwerpen langs:

  • Heb ik nu alle onderwerpen die rond geruisloze inbreng spelen goed in beeld? Wat zijn de knelpunten in de praktijk?
  • Wil je meekijken naar de balansen van de inbreng van een vof in de B.V.?
  • Deze ondernemer wil inbrengen, maar ook een deel van het vastgoed verkopen. Hoe kan ik dat het beste regelen?
  • Ik wil een geruisloze inbreng, maar er is ook een nieuwe partij, hoe regel ik dat?

Soms kan ik putten uit mijn ervaring. Soms weet Guus echt veel meer over het onderwerp. Logisch, hij heeft zich helemaal ingelezen! In beide situaties gaat het om: luisteren, vragen, doorvragen, de wettekst, standaardvoorwaarden of literatuur erbij halen. Na een uurtje lekker aanpakken kan Guus weer verder.

Wat speelt er bij jou?

Jij hebt vast wel eens een casus die je graag met een collega bespreekt:

  • Is een B.V. in deze situatie nuttig en nodig?
  • Hoe zou deze bijzondere samenwerking het beste vormgegeven kunnen worden?
  • Het is niet duidelijk of deze B.V. een onderneming drijft, hoe zal ik de geruisloze terugkeer richting de Belastingdienst aanpakken?

Bel gerust ook met andere vragen. Gewoon doen!

Kan ik je helpen?

Ik help je graag. Zodat je snel weer verder kunt.

Probeer het uit en bel! Ik ben fiscaal-jurist en heb twintig jaar op accountantskantoren gewerkt, dus ik begrijp snel wat er bij jou op kantoor speelt.